Reply to this topicStart new topic
> Cum se comenteaza o fotografie?, citate dintr-un articol
zzz
post 13 Feb 2005, 14:29
Post #1

Admin

Group: Admin
Member No.: 6

Preiau aici cateva citate dintr-un aticol indicat de Dinu Lazar intr-un link pe cafeneaua.com:
Articolul se numeste "A Beginner's Guide to Commenting on Gallery Photographs" si este scris de Gary Wisniewski.

http://www.passionforpixels.com/index.php?...&ceid=5&meid=15

Giving comments, advice, and criticism is often difficult, especially for new members. You might wonder: "Am I qualified to give advice?" or "What do I say?". If you're new to the group you might even be tempted to wait a while and see what people say about your photos.

Truth is, there are no "qualifications". PassionForPixels is about freely exchanging ideas and images, and everyone is welcome, whether you're new to photography or a seasoned shooter. I reguarly put my foot in my mouth (it's one of my specialties) and I've found PassionForPixels to be one of the most open-minded, helpful online communities I've ever been a part of. Nobody will fault you for giving it a go. Being an active contributor will teach you to develop a good "visual language", and you'll learn as much by making comments as you do by receiving them.

The best comments are those which provide insight to the group, or assist the creator in making a better image, or even in understanding their own work better.

If you're new at commenting, here's a simple three-step process that I recommend for beginners and experienced users as well.

Start with your "first impressions"
What message does it send you?
Does the resulting photo "work" for you? If so, why? If not, why not?
After considering these three things, then make your comments. I find using a consistent and simple process helps me think about all aspects of the image, and keeps me from dwelling on technical details instead of the overall effect.

Here's a more detailed guide to the three steps:

Step 1: Start with your "first impressions"

Before thinking about any of the details of what you see, it's important to remember your first impression. Often, the first impression is the reason you chose to comment on the image to begin with. Maybe it struck you instantly because of graphic impact, perhaps it looked confusing and you wanted to know more. Maybe it even struck you as an "image with potential that needs something".

Your first impression is one of the most important things to consider because most of the best photos deliver their message almost instantly. Without even thinking, a photo may look "striking", may make you feel happy, lonely, or the photo may convey danger, power, joy or excitement. The more we look at something, the more we begin to lose this initial impact. So, I like to cement my first impression clearly in my mind and not lose sight of it as I consider the photo more critically.

You don't have to be an expert to have a first impression. In fact, good photographs inspire us all, so this step should be easy. Linger for a while and absorb what it is that the photo "tells you" or how it "makes you feel". This is a very non-verbal exercise and one problem many experienced photographers have is that their knowledge of photography is so extensive that sometimes they skip right to the technical details. This is where beginners often have an advantage.

Step 2: What message does the photo send you?

Almost every photo delivers a message. After you've gotten past the first impression, the next thing to consider is what is the message? And, is the message a clear, strong one, or one that is elusive?

The message may be very direct and intentional on the part of the photographer (such as a photo of people in a bread line with a billboard signifying prosperity behind them). Or, the message may be more of a feeling that affects you differently than the next person. Every photographer wants to say something, whether it be a flattering image of a relative, a smile of joy, or a dark desparate moment they have witnessed. Even abstract images convey feelings of symmetry, order, disorder, confusion, optimism or pessimism.

Sometimes your comments confirm to the photographer that they succeeded, and sometimes your comment surprises the photographer by making it obvious that others see a very different message than they expected. So, a message is personal, and while it is useful to wonder "what was the photographer trying to say?", it is more important to think "what DID the photographer say to ME".

Step 3: Does the photograph "work" for you? If so, why? If not, why not?

If the photo makes a lasting first impression, and the message is clear and strong and effective, chances are most of us would say the photograph "works". After considering step 1 and step 2, most of you will quickly have an opinion about whether the photo is successful.

This is where you try your hand at telling the group your opinion: How and why it "works", or why it doesn't.

If you're new at this, don't be afraid to simply be honest and straightforward about your appraisal with a simple assessment such as "I was instantly struck by the image, you can almost feel the cold." With such a simple message you're taking what you've experienced in the first two steps and simply putting it into words. It's just as reasonable to say "This took me a long time to figure out. I'm not sure if it's happy or sad, but the girl's expression is memorable."

So, for beginners, let your first impression, and your idea about the message guide your comments. If you think the photographer succeeded at creating a strong image which works, simply say so. If not, do your best to provide constructive advice or information about what you think might have "gone wrong".

Over time, you may decide to adopt a "visual language" which makes it easier to discuss and comment in more specific terms about why a photograph succeeds or fails. Many of you already know this language and can start using it immediately.

One simple place to start is to ask yourself a few questions:

Where is the primary centre of interest?
Do the elements and composition of the photograph work to support this centre of interest?
Does this fit the message?
Are there distractions which detract from the message, or affected my first impression?
Could a change in composition make the message stronger? Eliminate distractions?
Are there other technical issues, such as focus or colour, which add or detract from the message the photographer is conveying?
Make your comments simple and try to see both postive and negative aspects of the photo. If the photo is absolutely positive in your mind, then try to convey a bit of the "why" it struck you. If you don't care for the photo, see if you can translate your impression of the message into some comments which get across how you might have done things differently and might improve the impact or message.

Remember that photography is not simply about getting the exposure right, or having perfect focus or composition. You don't have to be obsessed with acquiring vast technical knowledge. ANY photo which has a strong first impression, and conveys something meaningful can be a great photograph even if there are technical flaws.

CONCLUSION

Creating good discussion about photographs is something you learn. It doesn't always come naturally. Photographs instantly communicate ideas and feelings, but learning to verbalise them, discuss them, and learn from them takes practise. PassionForPixels is a fantastic place to do just that.

I hope my "3 step" approach can be useful as a starting point. Ultimately, developing your own method, and adopting a good visual language will give you a valuable tool for increasing your photographic skills and helping others develop theirs.

--------------------
Kodak Z812IS
Go to the top of the page

+Quote Post
zzz
post 22 Feb 2005, 11:34
Post #2

Admin

Se ofera cineva sa faca o traducere (eventual selectiva) la textul de mai sus?

--------------------
Kodak Z812IS

+Quote Post
BLiTz
post 22 Feb 2005, 11:42
Post #3

Group: Members
Member No.: 1.245

Voi traduce eu, in maxim doua zile voi pune textul tradus.

--------------------
Canon EOS 30D

Cu o fotografie poti imortaliza stralucirea ce poate pali...

Blog

Site

+Quote Post
nikomiko
post 22 Feb 2005, 13:12
Post #4

Member No.: 1.204

Am incercat eu o traducere, aper sa fie ok:

Cum sa comentati fotografii
de Gary Wisniewski

A comenta, a da sfaturi si a critica este adesea dificil, in special pt. membri noi. S-ar putea sa va mirati: “Sunt eu calificat sa dau sfaturi?” sau “Ce sa spun?”. Daca esti nou intr-un grup s-ar putea sa fiti tentat sa asteptati a vreme sa vedeti ce spun oamenii despre fotografiile dumneavoastra.

Adevarul este ca nu sunt “calificari”. PassionForPixels (pasiunea pt. pixeli) incurajeaza schimbul liber de idei si imegini si oricine este binevenit, indiferent daca esti fotograf nou sau un “fotograf de sezon”. Eu gresesc adesea (e una din specialitatile mele) si am gasit PassionForPixels ca una dintre cele mai deschise si ajutatoare comunitati online din care am facut parte. Nimeni nu te acuza ca ai incercat. Sa fii un contribuitor activ te va invata sa-ti dezvolti un bun „limbaj vizual“ si vei invata mai multe din a comenta decat din a primi comentarii.

Cele mai bune comentarii sunt acelea care furnizeaza patrundere in interiorul grupului sau il ajuta pe autor sa faca imagini mai bune sau chiar sa-si inteleaga propria munca mai bine.

Daca esti nou in a face comentarii, exista un simplu proces de 3 pasi care il recomand incepatorilor, cat si user-ilor experimentati.

Incepeti cu “prima dv. impresie”.
Ce mesaj va transmite?
Are fotografia rezultata efect asupra dumneavoastra? Daca da, de ce? Daca nu, de ce?
Dupa ce ati luat in considerare aceste 3 lucruri, faceti comentariile. Gasesc folositor ca un proces simplu si consistent ma ajuta sa ma gandesc la toate aspectele imaginii si ma tine de la detaliile tehnice in loc de efectul general.

Aici gasiti un ghid detaliat ai celor 3 pasi:

Pasul 1: Incepeti cu “primele impresii”

Inainte de a va gandi la detalii despre ceea ce vedeti, este important sa va amintiti primele dv. impresii. Adesea primele impresii sunt motivul pt. care ati ales sa comentati imaginea cu care incepeti. Poate v-a lovit instant din cauza impactului grafic, poate a aratat confuz si ati vrut sa stiti mai multe. Poate v-a lovit ca si o “imagine cu potential care are cevoie de ceva”.

Prima dv. impresie e unul dintre cele mai importante lucruri deoarece cele mai multe dintre cele mai bune fotografii transmit mesajul lor aproape instantaneu. Fara a gandi macar, a fotografie ar putea arata “izbitor”, v-ar putea face sa va simtiti fericiti, singuri sau fotografia ar putea transmite pericol, putere, bucurie sau emotie. Cu cat ne uitam mai mult la ceva, cu atat incepem sa pierdem mai tare din impactul initial. Deci, as vrea sa-mi consolidez prima impresie clar in minte si sa nu pierd din vedere pe masura ce privesc fotografia mai critic.

Nu trebuie sa fiti un expert ca sa aveti prima impresie. De fapt, fotografiile bune ne inspira pe toti, deci acest pas ar trebui sa fie usor. Ramaneti o vreme si absorbiti ce va “spune” fotografia sau cum va face sa va simtiti. Acesta este un exercitiu non-verbal si o problema pe care ar putea-o avea fotografii cu experienta este aceea ca experienta lor fotografica este asa de vasta, ca ar putea sari direct la detaliile tehnice. Aici este locul unde incepatorii ar putea avea un avantaj.

Pasul 2: Ce mesaj va transmite fotografie?

Aproape orice fotografie transmite un mesaj. Dupa ce ati trecut de primul pas, urmatorul lucru care trebuie luat in considerare este mesajul pe care il transmite fotografia. Si, este mesajul unul clar, puternic sau este unul evaziv?

Mesajul poate fi unul direct si facut anume de catre fotograf. Sau mesajul ar putea fi mai mult un sentiment care va afecteaza diferit fata de alte persoane. Fiecare fotograf vrea sa spuna ceva, indiferent daca este o imegine incitanta a unei rude, un zambet de bucurie sau un moment negru si disperat la care fotograful a fost martor. Chiar si imaginile abstracte transmit sentimente de simetrie, ordine, dezordine, confuzie, optimism sau pesimism.

Cateodata comentariile dv. confirma fotografului ca a reusit, si altadata comentariile dv. surprind fotograful facand clar ca altii vad un cu totul alt mesaj decat cel asteptat. Asadar, un mesaj este personal, si in timp ce este folositor sa te intrebi “oare ce-a vrut fotograful sa transmita?”, este mai important sa te gandesti: “ce MI-A SPUS MIE fotograful?”.

Pasul 3: “Lucreaza” (este reusita) fotografia pt. dv.? Daca da, de ce? Daca nu, de ce?

Daca fotografia face o prima impresie de durata si mesajul este clar si puternic si eficace, sansele sunt ca cei mai multi dintre noi sa spuna ca fotografia “lucreaza” (este reusita). Dupa ce ati luat in considerare primii doi pasi, cei mai multi dintre dv. veti avea o parere despre faptul ca fotografia este sau nu reusita.

Aici veti incerca sa spuneti grupului parerea dv.: Cum si de ce e reusita fotografia sau de ce nu.

Daca sunteti nou la asta, nu va fie teama sa fiti onest si deschis la estimare printr-o simpla afirmare cum ar fi “Am fost instant lovit de imagine, aproape ca poti simti frigul”. Cu asa un mesaj luati ce ati experimentat in primii 2 pasi si puneti in cuvinte. E la fel de rezonabil sa spuneti “Mi-a luat mult timp sa-mi dau seama. Nu sunt sigur daca este fericire sau tristete, dar expresia fetei este memorabila”.

Deci, pt. incepatori, lasati prima impresie si ideea dv. despre mesaj sa va ghideze comentariile. Daca credeti ca fotograful a reusit sa creeze o imagine puternica care “lucreaza” (este reusita), spuneti-o simplu. Daca nu, straduiti-va sa dati un sfat constructiv sau o informatie despre ce credeti ca ar fi mers rau.

Dupa o vreme s-ar putea sa adoptati o “limba visuala”, care face mai usoara discutia si comentariile in termeni specifici despre de ce a reusit sau nu fotograful. Multi dintre dv. stiu deja aceasta limba si o pot folosi deja.

Un simplu loc de inceput este sa va puneti cateva intrebari:

Unde este locul principal de interes?
Sustin elementele si compozitia fotografiei centrul de interes?
Se potrivesc acestea cu mesajul?
Este ceva care distrage atentia si care diminueaza mesajul sau afecteaza prima mea impresie?
Este ceva in compozitie care ar putea face mesajul mai puternic? Elimina ceea ce distrage atentia?
Sunt alte probleme tehnice, cum ar fi focus, culori, care adauga sau scad din mesajul pe care il transmite fotograful?
Comentati simplu si incercati sa vedeti atat partile pozitive cat si cele negative ale fotografiei. Daca fotografia este absolut pozitiva in mintea dv., atunci incercati sa transmiteti putin de ce v-a afectat. Daca nu va pasa de o fotografie, incercati sa translatati impresia dv. despre mesaj in niste comentarii referitor la cum ar fi putut lucrurile sa fie facute diferit si mesajul sau impactul fotografiei sa fi fost imbunatatit.

Amintiti-va ca fotografia nu este doar despre e expune bine sau despre a avea focus sau compozitie perfecte. Nu trebuie sa fiti obsedati in a achizitiona cat mai multe cunostinte tehnice. ORICE fotografie care are prima impresie puternica si transmite ceva poate si o fotografie buna, chiar si daca are si defectiuni tehnice.

CONCLUZII

Creare discutiilor bune despre fotografii este ceva ce se invata. Nu vine intotdeauna natural. Fotografiile transmit instantaneu idei si sentimente, dar invatarea sa fie transpuse in cuvinte, sa fie discutate si sa se invete din ele, necesita exercitiu. PassionForPixels este un loc fantastic de a face acest lucru.

Sper ca abordarea celor “3 pasi” poate fi un bun inceput. In cele din urma, dezvoltarea propriilor metode si adoptarea unui limbaj vizual va va oferi o buna unealta pt. cresterea priceperilor dv. fotografice si ajutorarea celorlalti sa le dezvolte pe ale lor.

--------------------
"Fotografiaza nu numai ce vezi, dar si ceea ce simti." (Ansel Adams)

my photos,
my work

+Quote Post
zzz
post 6 Apr 2005, 22:00
Post #5

Admin

Multumim nikomiko, sper sa citeasca toata lumea.

--------------------
Kodak Z812IS

+Quote Post
Anck
post 10 Dec 2007, 22:57
Post #6

Member No.: 7.886

Sunt cu siguranta de mare ajutor pentru incepatori. Asa ca ... pe moment voi mai astepta pana sa scriu comentarii, dar cu siguranta voi studia atent problema. Multumesc pentru sfaturi. biggrin.gif

+Quote Post
west
post 9 Jul 2008, 20:43
Post #7

Member No.: 8.235

citit,analizat textul,placut.

ma voi conforma..smile.gif

--------------------
Canon EOS 1000D 18-55 EF-S IS
Tamron 70-300 mm Di

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
2 User(s) are reading this topic (2 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Lo-Fi Version Time is now: 14 Nov 2018 - 18:02